Talkabout

Blog Australië en Nieuw-Zeeland

A Great Ocean Road Trip

Een studiereis van Melbourne naar Adelaide

great ocean road trip australie

In maart heb ik voorafgaande aan de grote reisbeurs in Australië een korte reis gemaakt van Melbourne naar Adelaide. Ik volgde een deel van de route van onze ‘Great Ocean Road Self-Drive’ met een huurauto en heb overnacht in de accommodaties die we bij deze Self-Drive reis ook gebruiken. Wat een geweldige route is dit!

DAG 1. Melbourne naar Apollo Bay

Eerst de huurauto van Hertz opgehaald, wat supersnel ging en vervolgens direct de stad uitgereden. Gisteravond heb ik gegeten bij onze vrienden Janine en Roger die onze populaire dagexcursie: ‘Koala’s en Kangaroos in the Wild’ organiseren. Ze nodigden me uit om deze ochtend een stukje mee te gaan op deze tour. Ik ontmoet de kleine groep en gids in het National Park waar ze een wilde Koala populatie onderzoeken en met onze klanten naar toe gaan. Nog geen half uur later sta ik oog in oog met Daisy, een van de Koala’s die ze al jarenlang volgen.

Wat bijzonder om deze dieren in het wild te zien en zo vlak bij de grote stad eigenlijk. De natuur is hier ook prachtig, Mooie eucalyptus bossen en granieten rotsen met uitzicht over de omgeving.

great ocean road australie

Ik verlaat de groep, want ik moet verder en niet lang hierna begint de Great Ocean Road, de schitterende kustweg ten westen van Melbourne. De weg slingert langs de steile kust met kliffen en een wilde zee. De weg is goed te rijden met de auto, rustig aan en sowieso vaak stoppen bij de vele uitkijkpunten.

In de baai bij het plaatsje Lorne heb je fraaie lange oceaangolven waar veel surfers te zien zijn. Ik overnacht even verderop in Apollo Bay. Alle plaatsjes onderweg zijn klein en mooi gelegen in een van de vele baaien. De bed & breakfast die we gebruiken in onze Self-Drive is een schot in de roos. Perfect gelegen, restaurants om de hoek en luxer dan verwacht.

DAG 2. Apollo Bay naar Port Fairy

Vroeg op en na een heerlijk ontbijt op weg voor een lange dag langs de Great Ocean Road. Niet lang in afstand, maar omdat er onderweg zoveel te zien is ben ik van plan veel te stoppen. De bezienswaardigheden zijn talloze spectaculaire kliffen die door erosie van het water zijn ontstaan. Cape Otway, bekend om de vuurtoren, is een natuurgebied met eucalyptus bossen, waar je een goede kans hebt Koala’s te zien. Tip, de korte wandeling door Melba Gully, een stukje sprookjesachtig bos met reuze boomvarens. En dan, loopt er een Koala op de weg! Gelukkig rijd ik rustig … wel een uniek momentje.

Hierna volgen de vele uitkijkpunten vanaf de hoge kliffen op de grillige pilaren die in deze kalksteenrotsen zijn uitgesneden. De bekendste natuurlijk zijn de ‘Twelve Apostles’, maar ook veelbelovende namen als de Gibson Steps, Lord Ard Gorge, the Grotto en de Londen Bridge.

great ocean road australie

Ik was ook benieuwd naar de drukte op deze populaire route. Dat viel wel mee eerlijk gezegd, maar dat komt ook omdat ik na het echte hoogseizoen op reis was. Ga je in december-januari, dan kan het behoorlijk druk zijn bij de highlights. Dat is ook wel begrijpelijk, want het is ondanks eventuele drukte een prachtige route, die je niet moet missen.

In de namiddag kom ik aan bij Warrnambool, de eerste stad sinds ik Melbourne heb verlaten. Even verderop ligt het Tower Hill Wildlife Reserve, een natuurgebied in oude vulkaankrater. Wat een heerlijke verassing dit gebied; lekker anderhalf uur wandelen en opnieuw een Koala gespot, nota bene in een boom vlakbij de parkeerplaats. Maar ook groepjes kangoeroes, wallabies en een emoe.

Hierna ben ik binnen 20 minuten op mijn eindbestemming voor vandaag, het vissersplaatsje Port Fairy. Dit is zo’n typisch klein Australisch stadje met historische gebouwen, fraaie straten met kleine winkeltjes met lokale producten en veel groen.

Bij het haventje ligt mijn Bed & Breakfast voor de nacht. Deze meer dan 100 jaar oude B&B is heel smaakvol ingericht in stijl met het verleden. Ze hebben zelfs een heel goed, klein eigen restaurant. Maar eerst neem ik een wijntje bij de open haard.

great ocean road australie

DAG 3. Port Fairy naar Robe

In onze 8-daagse ‘Great Ocean Road Self-Drive’ reis je vanaf hier naar het binnenland om 2 dagen het Grampians National Park te bezoeken. Ik ben daar 2 jaar geleden al geweest en vervolg nu de reis langs de kust naar de volgende staat: South Australia.

Onderweg stop ik bij Mount Gambier, een plaats met aan de rand van het stadje 2 kratermeren van oude vulkanen. Het grootste kratermeer is helderblauw van kleur en je kunt er omheen rijden. De weg loopt over de rand van de krater.

great ocean road australie

Mijn laatste nacht verblijf ik in Robe, een klein vissersplaatsje aan een behoorlijk ruige kust. Het waait stevig en de golven zorgen voor een heel spektakel.

De Bed & Breakfast waar ik verblijf is het oudste gebouw van het stadje, uit 1847 en dat is voor Australische begrippen heel oud. Binnen is het comfortabel, eenvoudig maar sfeervol.

DAG 4. Robe naar Adelaide

Dit is alweer mijn laatste dag want ik moet vanmiddag al in Adelaide zijn waar de grote reisbeurs begint die we jaarlijks bezoeken. Ik ben blij deze route weer eens gereden te hebben, de laatste keer was meer dan 15 jaar geleden. The Great Ocean Road is nog steeds een prachtige route!

Je eigen Road Trip?

Zou je deze route zelf willen zien, dan kan dat met het eerder genoemde ‘Great Ocean Road Self-Drive’ pakket waarbij je huurauto en de overnachtingen geregeld zijn.

De route is ook met een camper uitstekend te doen, er zijn genoeg campings onderweg. In het hoogseizoen, december, januari en rond Pasen, raden we aan de campings te reserveren.

Reis je liever met een groep en een gids dan kan je ook een van de georganiseerde reizen doen, zie ‘Great Ocean Road & Grampians’ tours.

Heb je minder tijd, dan zijn er ook goede dagexcursies die we in je reis kunnen opnemen.

walkabout australie nieuwzeeland
Door: Wenneke van Beek, reisadviseur bij Walkabout

Walkabout organiseert sinds 1994 vakantie reizen, groepsreizen en complete rondreizen naar Australië en Nieuw-Zeeland. We stellen reizen-op-maat samen voor alle budgetten en type reizen. Walkabout Reizen is uit enthousiasme en passie voor deze landen ontstaan. Onze kennis opgedaan tijdens vele reizen en onze goede lokale contacten delen we graag met je!