Coronavirus Nieuws



Reizen en corona: de regels

update: 04-07-2022

corona reis boeken

Wij proberen onze klanten zo goed mogelijk op de hoogte te houden van de gevolgen die de verspreiding van het Corona virus heeft op de reizen naar Australië en Nieuw-Zeeland. Hieronder proberen we antwoord te geven op veel vragen van reizigers. Er zijn regelmatig wijzigingen. Dit is de situatie zoals op bovenstaande datum bekend.



Hieronder vind je informatie over:
Er kan weer gereisd worden naar Australië en Nieuw-Zeeland!
De huidige regels voor reizen naar Australië en Nieuw-Zeeland
Wat als ik een reis heb geboekt en de reis kan mogelijk niet doorgaan?

ER KAN WEER GEREISD WORDEN. DE GRENZEN ZIJN OPEN!

Toeristen zijn weer welkom, sinds 21 februari in Australië en sinds 2 mei in Nieuw-Zeeland.
Goed nieuws! Australië en Nieuw-Zeeland hebben de grenzen weer geopend voor internationale reizigers. Buitenlandse Zaken heeft het reisadvies voor beide landen aangepast naar groen (geen bijzondere veiligheidsrisico’s).
Er zijn nog wel voorwaarden waar je aan moet voldoen, maar deze regels worden steeds soepeler. Zo hebben Australië en Nieuw-Zeeland de quarantaine plicht na aankomst afgeschaft, en heeft Australië vanaf 6 juli bijna alle regels losgelaten. Zie verderop de belangrijkste regels uitgelegd en de links naar de websites van de overheid met de meest up-to-date informatie.

Kan ik nu een reis boeken?
Jazeker! Net als voor de Corona-crisis is het verstandig om je reis naar Australië of Nieuw-Zeeland ver vooruit te boeken. Wij raden altijd al aan om minimaal 11 tot 8 maanden voor vertrek te boeken. Dat betekent dat je nu al een reis met vertrek tot halverwege 2023 kunt boeken. Nu de grenzen weer open zijn kunnen de reizen weer doorgaan.

DE HUIDIGE REGELS VOOR REIZEN NAAR AUSTRALIË EN NIEUW-ZEELAND

Reizen naar Australië: wat heb je daarvoor nodig?

Zie voor de meest up-to-date informatie: https://covid19.homeaffairs.gov.au/

De volgende regels gelden op dit moment:

* Een geldig visum voor Australië
Deze is allereerst noodzakelijk, net als voor de Corona pandemie.

* Bewijs van vaccinatie – vanaf 6 juli 2022 is dit niet meer nodig
Vanaf 6 juli 2022 is een bewijs van vaccinatie niet meer nodig om Australië binnen te komen.
Let op: het kan wel zo zijn dat je luchtvaartmaatschappij, een eventuele overstap of stopover bestemming nog wel een bewijs van vaccinatie vraagt.

* PCR-test voor vertrek - Sinds 18 april is dit niet meer nodig
Een negatieve PCR test is niet meer nodig voor aankomst in Australië.

* Digital Passenger Declaration (DPD) – vanaf 6 juli 2022 is dit niet meer nodig
Het Digital Passenger Declaration (DPD) formulier dat voorheen voor vertrek moest worden ingevuld is niet meer nodig bij vertrek vanaf 6 juli 2022.

* Check de in-reis regels van de deelstaat waar je aankomt in Australië
Elke deelstaat (of territory) heeft eigen regels waar je na aankomst op de internationale luchthaven aan moet voldoen, maar ook om in die staat rond te reizen. Alle staten hebben op dit moment de meeste regels afgeschaft, maar eisen soms een zelftest na aankomst (South Australia).
Op deze site kun je de regels per staat vinden: https://www.healthdirect.gov.au/covid19-restriction-checker/domestic-travel

* Check de regels van je luchtvaartmaatschappij en overstap/stopover plaats onderweg
De regels veranderen snel en kijk altijd korter voor vertrek naar de dan geldende regels. Wij informeren onze klanten zo goed mogelijk en helpen bij vragen over de situatie kort voor vertrek.

Maatregelen in Australië: beperkte restricties
De opening van de grenzen is mogelijk omdat Australië een hoge vaccinatiegraad heeft bereikt. Op dit moment is ruim 94% dubbel gevaccineerd en heeft 63% de boosterprik gehad (12+ jaar). In het land zijn nog beperkte maatregelen van kracht, zoals een mondkapjes plicht in vliegtuigen en het openbaar vervoer.
Op deze site kun je de regels per staat vinden: https://www.healthdirect.gov.au/covid19-restriction-checker/domestic-travel

Reizen naar Nieuw-Zeeland: wat heb je daarvoor nodig?

Sinds 2 mei mogen reizigers uit 60 ‘Visa Waiver countries’ weer het land in zonder quarantaine na aankomst, o.a. Nederlanders, Belgen en Duitsers. Wel zijn er een aantal voorwaarden en regels waar je aan moet voldoen.
Zie voor de meest up-to-date informatie: https://covid19.govt.nz/international-travel/travel-to-new-zealand
Hier vind je o.a. ook de uitleg over waar je vaccinatiebewijs aan moet voldoen en hoe het inreis formulier werkt.

De volgende regels gelden op dit moment:
* Een geldig NZeTA voor Nieuw-Zeeland
Deze elektronische reistoestemming is allereerst noodzakelijk, net als voor de Corona pandemie, eenvoudig on-line af te sluiten.

* Vaccinatiebewijs
Alleen reizigers met een bewijs van volledige vaccinatie van een door Nieuw-Zeeland erkend vaccin mogen het land in. Dat is meestal de dubbele vaccinatie voorafgaand aan de boosterprik. Zie de Covid 19 website van de overheid voor meer details.

* Een test vlak voor vertrek is NIET meer nodig.
Deze eis is vanaf 21 juni 2022 afgeschaft.

* Een digitaal in te vullen formulier, de ‘traveller declaration Nau Mai Rã’ Herin worden je een aantal vragen gesteld en moet je bevestigen dat je bent gevaccineerd, etc..
Website formulier: https://naumaira.covid19.govt.nz/#/

* Na aankomst 2 x verplichte zelf-test
Na aankomst op de luchthaven in Nieuw-Zeeland ontvang je 2 zelf-test kits die je op dag 0/1 en op dag 5/6 na aankomst moet doet, met instructies om de uitslag te melden. Neem de self-tetst ook zelf mee mocht dit niet meer gratis worden uitgedeeld.
Op deze site kun je de regels over de self-test vinden: https://covid19.govt.nz/international-travel/travel-to-new-zealand/

* Check de regels van je luchtvaartmaatschappij en overstap/stopover plaats onderweg
De regels veranderen snel en kijk altijd korter voor vertrek naar de dan geldende regels. Wij informeren onze klanten zo goed mogelijk en helpen bij vragen over de situatie kort voor vertrek.

Maatregelen in Nieuw-Zeeland: tijdelijke restricties
Als één van de eerste landen had Nieuw-Zeeland een zeer strenge ‘lockdown’ ingevoerd. En met succes, er zijn relatief weinig besmettingen geweest. Alle maatregelen werden grotendeels opgeheven, afgezien van een aantal korte lockdowns. Na een opleving van het Delta virus vorig jaar is in bepaalde regio’s een strenge lockdown geweest. De meeste maatregelen zijn inmiddels weer losgelaten. Met de komst van het omikron virus zijn de besmettingscijfers gestegen, maar net als hier zijn er geen strenge maatregelen of lockdowns meer.
Zie voor meer informatie: https://covid19.govt.nz/


Wat als ik een reis heb geboekt en de reis kan alsnog niet doorgaan?

Zoals het er nu naar uitziet gaan de reizen naar Australië vanaf maart 2022 en naar Nieuw-Zeeland vanaf mei 2022 gewoon door. Mocht de situatie voor jullie vertrekdatum veranderen en opnieuw onzeker, dan geven we hieronder alvast aan wat de mogelijkheden zijn. Uiterlijk 1 maand voor je vertrekdatum, maar vaak al eerder, nemen wij de beslissing of de reis kan doorgaan.

1) Je wilt zelf al annuleren voordat wij de reis mogelijk moeten annuleren.
In dat geval blijven in principe de annuleringsvoorwaarden van Walkabout geldig. We bekijken dan wel of we gebruik kunnen maken van eventuele coulance-regelingen vanuit de operators. Hierin kunnen wij niks beloven, maar we doen uiteraard ons best om de kosten laag te houden.

2) Wij moeten helaas beslissen dat de reis niet kan worden uitgevoerd.
De reis kan niet doorgaan als deze door ons niet uitvoerbaar is, bijvoorbeeld als de grenzen opnieuw gesloten zijn of als er een quarantaine plicht is, zodanig dat wij de reis niet kunnen uitvoeren. Als wij moeten beslissen dat de reis niet kan doorgaan, dan hoor je dit uiterlijk 1 maand voor vertrek, maar meestal veel eerder (zodra we een goede inschatting kunnen maken). Dat is heel spijtig voor ons allen, voor jullie als reiziger die zich erg op de reis hadden verheugd en voor ons om alle reisonderdelen te moeten gaan annuleren en/of uitstellen. Maar we zullen samen met jullie er alles aan doen om in dat geval de reis te verplaatsen naar een later moment en zo alsnog mogelijk te maken.

Er zijn dan 2 mogelijkheden:

a) De reis uitstellen en omboeken naar nieuwe data.
Je kunt ook dan nog de reis uitstellen en omboeken naar een nieuwe vertrekdatum. Dat kan tot meer dan een jaar later zijn. Zo kan je de reis bijvoorbeeld een jaar uitstellen. Het is mogelijk om de uitgestelde reis aan te passen of te wijzigen mocht dat nodig of gewenst zijn. Wij rekenen geen extra reserveringskosten voor het omboeken van de reis. De nieuwe reis kan door wijziging van prijzen en inhoud uiteindelijk wel een andere reissom hebben. We maken graag een aangepaste offerte voor de reis, voordat we deze omboeken. Ter geruststelling en belangrijk is dat bij het omboeken van je reis, je al (aan)betaalde reissom blijft gedekt door het Stichting garantiefond Reisgelden (SGR).

b) Je wilt liever niet omboeken of nog even wachten.
Als je liever niet opnieuw wilt reizen of nog wilt wachten met het opnieuw boeken van de reis, dan krijg je van ons de vooruitbetaalde reissom terug.

We begrijpen dat er veel vragen overblijven en bel ons gerust om meer uitleg over de mogelijkheden.

Disclaimer: we verwijzen naar de websites van de overheden van Australië, Nieuw-Zeeland en Nederland voor de meest up-to-date informatie over deze beperkende maatregelen. We proberen een zo goed mogelijke samenvatting van de situatie te geven, maar zijn niet verantwoordelijk voor de inhoud van bovenstaande tekst. Deze kan inmiddels zijn gewijzigd.

Deze update vervangt alle eerdere versies.

CONTACT Walkabout Australia






reviews australie nieuw-zeeland
blog australie nieuw-zeeland
item australie nieuw-zeeland