Coronavirus Nieuws



Reizen en het Corona Virus

update: 13-05-2020

corona reis boeken

Wij proberen onze klanten zo goed mogelijk op de hoogte te houden van de gevolgen die de verspreiding van het Corona virus heeft op de reizen naar Australië en Nieuw-Zeeland. Omdat de ontwikkelingen snel wijzigen is er veel onzekerheid en onduidelijkheid hierover. Hieronder proberen we antwoord te geven op veel vragen van reizigers. Er zijn regelmatig wijzigingen. Dit is de situatie zoals op bovenstaande datum bekend.



vragen en antwoorden

Reizen naar Australië: tijdelijke restricties
Net als veel andere landen heeft Australië sinds half maart beperkende maatregelen getroffen voor inkomende reizigers. Reizigers uit het buitenland kunnen op dit moment het land niet in, dus ook Nederlanders niet. Er zijn uitzonderingen, maar dan moet je na aankomst 14 dagen in zelf-isolatie op één plaats. Deze maatregel is tijdelijk, tot nader order en wordt regelmatig herzien, zoals ook in Nederland gebeurt.
Voor meer informatie over de inreisbeperkingen: https://covid19.homeaffairs.gov.au/

Maatregelen in Australië: tijdelijke restricties
Een snelle ‘lock-down’ heeft gezorgd voor slechts weinig besmettingen, zeker gezien de grootte van het land (ongeveer 7000 besmettingen en 98 doden). Op dit moment zijn de restricties in het land vergelijkbaar met die in Nederland en worden deze langzamerhand steeds meer versoepeld. Wel zijn er nog reis-restricties tussen de verschillende staten. Per staat / Territory kunnen er verschillen zijn.
Kijk voor meer informatie op: www.australia.com/en-us/travel-alerts/coronavirus.html

Reizen naar Nieuw-Zeeland: tijdelijke restricties
Nieuw-Zeeland heeft sinds 19 maart strenge beperkende maatregelen getroffen voor inkomende reizigers. Reizigers uit het buitenland, dus ook Nederland, mogen op dit moment het land nog niet in. Deze maatregel is tijdelijk en wordt regelmatig, wekelijks herzien, zoals ook in Nederland gebeurt.
Voor meer informatie over de inreisbeperkingen: www.immigration.govt.nz/about-us/covid-19

Maatregelen in Nieuw-Zeeland: tijdelijk zware restricties
Als één van de eerste landen buiten China had Nieuw-Zeeland een zeer strenge ‘lock-down’ met ‘alert level 4’. En met succes, er zijn relatief weinig besmettingen geweest (ongeveer 1100 besmettingen en 21 doden). Inmiddels zijn de maatregelen flink versoepeld en teruggebracht tot ‘alert level 2’: deze is vergelijkbaar met de situatie in Nederland op dit moment, afstand houden maar de meeste winkels en faciliteiten zijn open. Reizen binnen Nieuw-Zeeland is weer toegestaan.
Zie voor meer informatie: https://covid19.govt.nz/

Vliegverkeer nog ernstig gehinderd.
Op dit moment wordt er nauwelijks nog gevlogen op beide landen. De inreisbeperkingen en de restricties bij tussenstops onderweg, hebben ervoor gezorgd dat de internationale luchtvaart voor meer dan 90% is gestopt. Veel maatschappijen hebben hun vluchten voorlopig geannuleerd. Ook binnenlands wordt er veel minder gevlogen. De verwachting is dat zodra de reisrestricties worden opgeheven de luchtvaart ook weer op gang komt.

Annuleren of wijzigen van een geboekte reis vanwege deze restricties?
Niemand weet hoelang de situatie gaat duren en het is erg begrijpelijk dat je je misschien zorgen maakt of je de reis nog kunt maken. We hopen natuurlijk dat dit allemaal snel over is en dat je gewoon op reis kunt, zoals gepland. Mocht de situatie voor jullie vertrekdatum nog steeds onzeker zijn tegen die tijd, dan geven we hieronder alvast aan wat op dit moment de mogelijkheden zijn. Uiterlijk 1 maand voor je vertrekdatum nemen wij de beslissing of de reis kan doorgaan. Maar je kunt de reis ook nu al op eigen verzoek omboeken, hoewel we aanraden af te wachten tot er meer duidelijkheid is over jouw reisperiode.

1) Je kan de reis nu alvast omboeken naar een andere datum later dit jaar of volgend jaar.
Dit is meestal niet geheel kosteloos of slechts beperkt uit te stellen door restricties van de luchtvaartmaatschappij, maar je vooruitbetaalde reissom is gedekt door de SGR, dat is prettig. Vraag ons naar de mogelijkheden voor jouw reis.

2) Je mag de reis op eigen verzoek annuleren.
In dat geval blijven in principe de annuleringsvoorwaarden van Walkabout geldig. We bekijken dan wel of we gebruik kunnen maken van eventuele coulance-regelingen vanuit de operators. Hierin kunnen wij niks beloven, maar we doen uiteraard ons best om de kosten laag te houden.

3) Wij moeten helaas beslissen dat de reis niet kan worden uitgevoerd.
Als de situatie onveranderd blijft en we moeten beslissen dat de reis nu niet kan doorgaan, dan hoor je dit 1 maand voor vertrek of eerder indien nodig. Dat hoor je dan vanzelf van ons. Dat is heel spijtig voor ons allen, voor jullie als reiziger die zich erg op de reis hadden verheugd en voor ons om alle reisonderdelen te moeten gaan annuleren en/of uitstellen. Maar we zullen samen met jullie er alles aan doen om uitstel van de reis mogelijk te maken.
Er zijn dan ook weer 3 mogelijkheden:
* direct omboeken naar nieuwe data met SGR garantie, beste keuze.
* Je ontvangt een voucher met SGR garantie
Hiermee kun je op een later moment een vergelijkbare reis boeken. Deze ‘Corona-voucher’ regeling is nu geldig voor uitgifte tot 1 juni 2020 voor reizen die door de Corona crisis niet uitgevoerd kunnen worden. We hopen dat deze door de SGR wordt verlengd naarmate de situatie langer gaat duren. Na 12 maanden mag je van de voucher afzien, maar is nog niet duidelijk of je dan alles cash terugkrijgt omdat veel operators/luchtvaartmaatschappijen (nog) vouchers uitgeven. Ondanks deze onzekerheid is deze optie door de SGR garantie een aan te raden keuze.
* geheel afzien van de reis of voucher: annuleren op eigen verzoek
Terugbetalingen in deze uitzonderlijke tijd kunnen heel lang duren omdat de reeds betaalde gelden van de reisorganisator bij de luchtvaartmaatschappijen en operators vastzitten. Bovendien worden deze ook vaak in de vorm van vouchers teruggegeven. Omdat de SGR garantie vervalt niet lang nadat je de reis annuleert is dit geen aan te raden optie.

We begrijpen dat er veel vragen overblijven en bel ons gerust om meer uitleg over de mogelijkheden.

Is het verstandig te wachten met het boeken van een reis?
Gezien de huidige onzekerheid is deze vraag begrijpelijk, maar daar is op zich geen reden toe. Reizen in Australië of Nieuw-Zeeland zijn normaal gesproken erg veilig. Bovendien zijn veel reisplannen pas voor reizen ver vooruit en is de situatie in ieder geval anders dan op dit moment. Wij raden sowieso aan om ruim 6 maanden tot 11 maanden voor vertrek te boeken, ongeacht deze Corona crisis. Mocht de situatie tegen die tijd nog steeds onveranderd zijn, dan zijn er voldoende mogelijkheden om de reis aan te passen. Veel luchtvaartmaatschappijen en operators ter plaatse hanteren nu soepele voorwaarden om een reis uit te stellen mocht dat toch nog nodig zijn. Belangrijk is dat wij als reisorganisator je bij staan bij onverwachte gebeurtenissen en helpen als er echt wat aan de hand is.

Advies: juist nu een vrijblijvende offerte aanvragen
In het verleden is de reisbranche wel vaker opgeschrikt door nieuwe, onbekende ziektes, met als gevolg een tijdelijke, afwachtende houding bij reizigers. Zodra de omstandigheden beter werden, zoals het weer en het virus afnam, begonnen alle boekingen weer op gang te komen. Natuurlijk wil iedereen dan tegelijk boeken en raken accommodaties of camperverhuurders snel volgeboekt en worden vluchten snel duurder.

Vraag daarom nu alvast een vrijblijvend reisvoorstel bij ons aan. Je hebt dan wat meer tijd om je reisvoorstel goed te bekijken, vragen te stellen en eventueel aan te passen aan je persoonlijke wensen. Bovendien zijn er nu allerlei aanbiedingen waar gebruikt van gemaakt kan worden en zijn de prijzen van vluchten of camperhuur, die afhankelijk zijn van de beschikbaarheid, nu interessant. Zo kun je nu gebruik maken van de beste prijzen voordat het weer drukker gaat worden.

De reisbranche wordt flink getroffen door het virus en we hopen hiervoor op jullie begrip. Mochten er vragen zijn, neem dan gerust contact met ons op. We proberen je zo goed mogelijk adviseren en te helpen waar nodig.

Disclaimer: we verwijzen naar de websites van de overheden van Australië, Nieuw-Zeeland en Nederland voor de meest up-to-date informatie over deze beperkende maatregelen. We proberen een zo goed mogelijke samenvatting van de situatie te geven, maar zijn niet verantwoordelijk voor de inhoud van bovenstaande tekst. Deze kan inmiddels zijn gewijzigd.

Deze update vervangt onze update van 09-04-2020, 15-03-2020 en 10-03-2020

CONTACT Walkabout Australia


DATUM: 15-04-2020

AL ONZE KLANTEN ZIJN TERUG UIT AUSTRALIË EN NIEUW-ZEELAND!
Met uiteraard gemengde gevoelens zijn we toch vooral opgelucht dat iedereen die door corona vast zat in Australië en Nieuw-Zeeland weer terug is in Nederland. Het is voor veel klanten een spannende en onzekere tijd geweest. Voor onze medewerkers was het snel schakelen in een zeer lastige en ingewikkelde situatie. Dat voelde soms behoorlijk onwezenlijk. We helpen mensen immers liever op weg naar heerlijke bestemmingen en geweldige ervaringen. Wij wensen iedereen sterkte en rust de komende tijd.




reviews australie nieuw-zeeland
blog australie nieuw-zeeland
item australie nieuw-zeeland