Coronavirus Nieuws



Reizen en het Corona Virus

update: 10-08-2020

corona reis boeken

Wij proberen onze klanten zo goed mogelijk op de hoogte te houden van de gevolgen die de verspreiding van het Corona virus heeft op de reizen naar Australië en Nieuw-Zeeland. Omdat de ontwikkelingen snel wijzigen is er veel onzekerheid en onduidelijkheid hierover. Hieronder proberen we antwoord te geven op veel vragen van reizigers. Er zijn regelmatig wijzigingen. Dit is de situatie zoals op bovenstaande datum bekend.



Hieronder vind je informatie over:
• De huidige situatie in Australië en Nieuw-Zeeland
• Nu een nieuwe reis boeken met optie kosteloos annuleren!
• Wat als ik al een reis heb geboekt en de reis kan mogelijk niet doorgaan?

De huidige situatie in Australië en Nieuw-Zeeland

Reizen naar Australië: tijdelijke restricties
Net als veel andere landen heeft Australië sinds half maart beperkende maatregelen getroffen voor inkomende reizigers. Reizigers uit het buitenland kunnen op dit moment het land niet in, dus ook Nederlanders niet. Er zijn uitzonderingen, maar dan moet je na aankomst 14 dagen in zelf-isolatie op één plaats. Deze maatregel is tijdelijk, tot nader order en wordt regelmatig herzien, zoals ook in Nederland gebeurt.
Voor meer informatie over de inreisbeperkingen: https://covid19.homeaffairs.gov.au/

Maatregelen in Australië: tijdelijke restricties
Een snelle ‘lock-down’ heeft gezorgd voor relatief weinig besmettingen, zeker gezien het aantal inwoners van het land. Op dit moment zijn de restricties in het land vergelijkbaar met die in Nederland en worden deze langzamerhand steeds meer versoepeld. Momenteel zijn er helaas enkele nieuwe ‘brandhaarden’ ontstaan, o.a. in de buurt van Melbourne en Sydney, die met lokale lock-down maatregelen worden bestreden. Ook zijn er nog reis-restricties tussen de verschillende staten. Per staat / Territory kunnen er verschillen zijn.
Kijk voor meer informatie op: www.australia.com/en-us/travel-alerts/coronavirus.html

Reizen naar Nieuw-Zeeland: tijdelijke restricties
Nieuw-Zeeland heeft sinds 19 maart strenge beperkende maatregelen getroffen voor inkomende reizigers. Reizigers uit het buitenland, dus ook Nederland, mogen op dit moment het land nog niet in. Deze maatregel is tijdelijk en wordt regelmatig herzien, zoals ook in Nederland gebeurt.
Voor meer informatie over de inreisbeperkingen: www.immigration.govt.nz/about-us/covid-19

Maatregelen in Nieuw-Zeeland: geen restricties meer
Als één van de eerste landen buiten China had Nieuw-Zeeland een zeer strenge ‘lock-down’ met ‘alert level 4’. En met succes, er zijn relatief weinig besmettingen geweest (ongeveer 1100 besmettingen en 21 doden). Vanaf 8 juni zijn zelfs alle maatregelen opgeheven en is het land virus-vrij verklaard. Reizen binnen Nieuw-Zeeland is weer toegestaan. Zelfs de 1,5 meter regel is opgeheven. Na een kleine opleving van het virus is het nu weer rustig.
Zie voor meer informatie: https://covid19.govt.nz/

Vliegverkeer nog ernstig gehinderd.
Op dit moment wordt er zeer beperkt gevlogen op beide landen. Veel maatschappijen hebben hun vluchten voorlopig geannuleerd. Ook binnenlands wordt er minder gevlogen. Nu de maatregelen in beide landen flink versoepeld zijn, wordt er vanaf juli weer meer binnenlands worden gevlogen. Er is ook sprake van een snelle opening van het luchtruim tussen Australië en Nieuw-Zeeland. De overheden van beide landen geven uiteindelijk de doorslag of het land weer opengaat voor internationaal toerisme. De somberste verwachtingen zijn dat ze nog dicht blijven tot het einde van het jaar. Het blijft dus nog even spannend, maar als je ziet hoe snel het vliegverkeer weer op gang komt in Europa, proberen we het met een positieve blik te bekijken.


Nu een nieuwe reis boeken met optie kosteloos annuleren!

Hoewel de vooruitzichten voor het reizen in 2021 goed zijn, en je al ver vooruit kunt boeken, begrijpen we goed dat je twijfels hebt om nu een reis te boeken. Je vraagt je misschien af wat er met je geboekte reis gebeurt als de situatie rondom het Corona virus weer verslechterd? Of als je toch liever nog even wilt wachten en je reis wilt uitstellen of zelfs annuleren? Normaal gesproken kan dat niet zomaar zonder wijzigings- of hoge annuleringskosten. Bovendien zal een annuleringsverzekering bij twijfel of zorgen om een pandemie de annuleringskosten niet dekken. Dat kan vervelend zijn als je toch liever nog niet zou willen reizen. Daarom bieden wij nu de volgende mogelijkheid aan:

Nu boeken zonder zorgen!
Met de optie: Kosteloos Annuleren
Tot 6 weken voor vertrek:
* Kosteloos annuleren, geen annuleringskosten, geen voucher, direct geld terug!
* Kosteloos omboeken, geen wijzigingskosten Geldig voor: Nieuwe boekingen gemaakt vanaf 15 juli 2020 en voor eind 2020. Reizen vanaf 1 april 2021
*) Klik hier voor meer informatie en de voorwaarden van deze optie (PDF)


Wat als ik al een reis heb geboekt en de reis kan mogelijk niet doorgaan?

Niemand weet hoelang de situatie gaat duren en het is erg begrijpelijk dat je je misschien zorgen maakt of je de reis nog kunt maken. We hopen natuurlijk dat dit allemaal snel over is en dat je gewoon op reis kunt, zoals gepland. Mocht de situatie voor jullie vertrekdatum nog steeds onzeker zijn tegen die tijd, dan geven we hieronder alvast aan wat op dit moment de mogelijkheden zijn. Uiterlijk 1 maand voor je vertrekdatum nemen wij de beslissing of de reis kan doorgaan. Maar je kunt de reis ook nu al op eigen verzoek omboeken, hoewel we aanraden af te wachten tot er meer duidelijkheid is over jouw reisperiode.

1) Je kan de reis nu alvast omboeken naar een nieuwe datum in 2021.
Dit is de eenvoudigste en voordeligste optie, waarbij je de huidige reis omboekt wordt naar een nieuwe vertrekdatum in 2021. Je hoeft dan niet te wachten op de beslissing vanuit ons dat de reis niet kan worden uitgevoerd. Zodra de vliegtickets een uitstel mogelijkheid bieden kan de reis worden omgeboekt. De meeste reisonderdelen staan een uitstel van ruim een jaar toe. Wij rekenen geen extra reserveringskosten voor het omboeken van de reis.

De nieuwe reis kan door wijziging van prijzen en inhoud uiteindelijk een andere reissom hebben. Door het Corona virus houden veel operators de huidige tarieven aan en verwachten we weinig tot geen stijging in de prijzen. We maken graag een aangepaste offerte voor de reis, voordat we deze omboeken. Ter geruststelling en belangrijk is dat je al (aan)betaalde reissom blijft gedekt door het Stichting garantiefond Reisgelden (SGR).

Ben je geïnteresseerd in uitstel naar een nu al bekende vertrekdatum, neem dan contact met ons op over de mogelijkheden.

2) Je mag de reis op eigen verzoek annuleren.
In dat geval blijven in principe de annuleringsvoorwaarden van Walkabout geldig. We bekijken dan wel of we gebruik kunnen maken van eventuele coulance-regelingen vanuit de operators. Hierin kunnen wij niks beloven, maar we doen uiteraard ons best om de kosten laag te houden.

3) Wij moeten helaas beslissen dat de reis niet kan worden uitgevoerd.
Als de situatie onveranderd blijft en we moeten beslissen dat de reis nu niet kan doorgaan, dan hoor je dit 1 maand voor vertrek of eerder indien nodig. Dat hoor je dan vanzelf van ons. Dat is heel spijtig voor ons allen, voor jullie als reiziger die zich erg op de reis hadden verheugd en voor ons om alle reisonderdelen te moeten gaan annuleren en/of uitstellen. Maar we zullen samen met jullie er alles aan doen om uitstel van de reis mogelijk te maken.

Er zijn dan ook weer 3 mogelijkheden:

a) De reis direct omboeken naar nieuwe data.
Je kunt dan direct beslissen om de reis om te boeken naar een latere datum, zie de procedure en SGR-garantie zoals beschreven bij optie 1).

b) ‘Corona’-voucher, je weet nog niet wanneer je de nieuwe reis wilt maken en wilt daar later op terugkomen.
In dit geval wacht je tot wij de reis moeten annuleren en ontvang je een reis-voucher met SGR-garantie als gevolg van de Coronacrisis. Voor reizigers die een reis met SGR Garantie hebben geboekt, en dat zijn alle pakketreizen van Walkabout, heeft de SGR in samenwerking met de ANVR met ingang van 16 maart 2020 deze ‘Corona-voucher’ in het leven geroepen. Reizigers kunnen met deze voucher de geannuleerde reis op een later tijdstip opnieuw boeken en alsnog op vakantie te gaan. Of je kunt na maximaal 12 maanden in principe je vooruitbetaalde geld terug krijgen, behalve voor reisonderdelen die daar niet aan mee werken en alleen een voucher afgeven (meestal bij binnenlandse vluchten het geval). Met de Corona-voucher ben je er zeker van dat je reeds vooruitbetaalde reissom veiliggesteld is, mocht je reisorganisatie in financiële problemen komen, de SGR-dekking blijft geleden voor de waarde van de voucher. Voorlopig kan deze Corona-voucher worden afgegeven t/m 31 december 2020.
Op de website van de SGR kun je meer lezen over de details: www.sgr.nl

c) Je wilt liever niet omboeken of een reis-voucher.
Omdat wij (en alle andere reisorganisaties) nu worden geconfronteerd met vele annuleringen, kunnen we niet op korte termijn de (aan)betaalde reissom terugbetalen. Zonder de reis om te boeken of het accepteren van de voucher vervalt de SGR-dekking op je reissom na 14 dagen. We begrijpen dat deze gang van zaken zeer ongebruikelijk is, maar de situatie die dit veroorzaakt is dat ook. Wij vragen je begrip daarvoor. De voornaamste reden dat reisorganisaties de aanbetaling nu niet snel kunnen terugbetalen, is omdat wij ook de restituties van de luchtvaartmaatschappijen en operators nog niet binnen hebben. Dit kan wel tot 12 maanden duren voordat het geld wordt teruggestort aan ons. Dit ligt helaas buiten onze macht.

We begrijpen dat er veel vragen overblijven en bel ons gerust om meer uitleg over de mogelijkheden.

Disclaimer: we verwijzen naar de websites van de overheden van Australië, Nieuw-Zeeland en Nederland voor de meest up-to-date informatie over deze beperkende maatregelen. We proberen een zo goed mogelijke samenvatting van de situatie te geven, maar zijn niet verantwoordelijk voor de inhoud van bovenstaande tekst. Deze kan inmiddels zijn gewijzigd.

Deze update vervangt onze update van 12-06-2020, 13-05-2020, 09-04-2020, 15-03-2020 en 10-03-2020

CONTACT Walkabout Australia



DATUM: 08.06.2010

Nieuw-Zeeland helemaal coronavrij, laatste patiënt genezen
De laatste coronapatiënt in Nieuw-Zeeland is genezen verklaard en daarmee zijn in het land voor zover bekend geen gevallen meer van het coronavirus. Premier Jacinda Ardern heeft daarom besloten alle nog geldende maatregelen op te heffen. Alleen de landsgrenzen blijven voorlopig dicht.

Al 17 dagen op rij zijn er geen nieuwe besmettingen gemeld. Met de genezing van de laatste patiënt, een vrouw van in de 50 uit Auckland, lijkt het virus helemaal verdwenen uit het land.

"Dit is fantastisch nieuws voor de persoon in kwestie en het is ook een flinke opsteker voor de rest van Nieuw-Zeeland", zei de directeur van de Nieuw-Zeelandse gezondheidsautoriteit, Ashley Bloomfield.

Coronamaatregelen opheffen
Omdat het virus nu verdwenen lijkt, worden de beperkingen vanaf middernacht opgeheven. Zo hoeven Nieuw-Zeelanders bijvoorbeeld geen afstand meer tot elkaar te houden en mogen evenementen weer plaatsvinden. Cafés en restaurants mochten hun deuren enkele weken geleden al openen.

Nieuw-Zeeland nam eind maart strenge maatregelen om het coronavirus de kop in te drukken. Op dat moment waren er nog weinig gevallen bekend in het land. Zo'n 1500 mensen in het land zijn besmet geweest met het virus en 22 mensen zijn eraan overleden.

Bron: NOS 08.06.2020



DATUM: 01.06.2020

Australië laat de teugels vieren
Ook in Australië zijn vandaag de coronamaatregelen verder versoepeld. Het land telt nog slechts 21 covid-19-patiënten in het ziekenhuis en 92 procent van de 7200 mensen bij wie de ziekte is vastgesteld, is hersteld.

Per staat worden de strenge maatregelen afgebouwd. In New South Wales, waar de miljoenenstad Sydney ligt, mag de horeca vijftig gasten ontvangen. Tot vandaag waren dat er tien. Ook kunnen musea, bibliotheken en toeristische attracties zoals Taronga Zoo weer open.

In Melbourne (en in de rest van de staat Victoria) heropenen de cafés of restaurants voor het eerst sinds de sluiting in maart. Daar mogen ze maximaal twintig bezoekers ontvangen.

Bron: NOS 01.06.2020



DATUM: 15-04-2020

AL ONZE KLANTEN ZIJN TERUG UIT AUSTRALIË EN NIEUW-ZEELAND!
Met uiteraard gemengde gevoelens zijn we toch vooral opgelucht dat iedereen die door corona vast zat in Australië en Nieuw-Zeeland weer terug is in Nederland. Het is voor veel klanten een spannende en onzekere tijd geweest. Voor onze medewerkers was het snel schakelen in een zeer lastige en ingewikkelde situatie. Dat voelde soms behoorlijk onwezenlijk. We helpen mensen immers liever op weg naar heerlijke bestemmingen en geweldige ervaringen. Wij wensen iedereen sterkte en rust de komende tijd.




reviews australie nieuw-zeeland
blog australie nieuw-zeeland
item australie nieuw-zeeland