Coronavirus Nieuws



Reizen en het Corona Virus

update: 19-10-2020

corona reis boeken

Wij proberen onze klanten zo goed mogelijk op de hoogte te houden van de gevolgen die de verspreiding van het Corona virus heeft op de reizen naar Australië en Nieuw-Zeeland. Omdat de ontwikkelingen snel wijzigen is er veel onzekerheid en onduidelijkheid hierover. Hieronder proberen we antwoord te geven op veel vragen van reizigers. Er zijn regelmatig wijzigingen. Dit is de situatie zoals op bovenstaande datum bekend.



Hieronder vind je informatie over:
De huidige situatie in Australië en Nieuw-Zeeland
Wat als ik al een reis heb geboekt en de reis kan mogelijk niet doorgaan?

De huidige situatie in Australië en Nieuw-Zeeland

Reizen naar Australië: tijdelijke restricties
Net als veel andere landen heeft Australië sinds half maart beperkende maatregelen getroffen voor inkomende reizigers. Reizigers uit het buitenland kunnen op dit moment het land niet in, dus ook Nederlanders niet. Er zijn uitzonderingen, maar dan moet je na aankomst 14 dagen in zelf-isolatie op één plaats. Deze maatregel is tijdelijk, tot nader order en wordt regelmatig herzien, zoals ook in Nederland gebeurt.
Voor meer informatie over de inreisbeperkingen: https://covid19.homeaffairs.gov.au/

Maatregelen in Australië: tijdelijke restricties
Een snelle ‘lock-down’ heeft gezorgd voor relatief weinig besmettingen, zeker gezien het aantal inwoners van het land. Op dit moment zijn de restricties in het land vergelijkbaar met die in Nederland. De grenzen van de meeste staten zijn inmiddels weer aan het opengaan. Zo zijn bijna alle staten (behalve Victoria, West-Australië en Tasmanië) weer open er kan er tussen deze staten gereisd worden. Ook is het per 16 oktober mogelijk om vanuit Nieuw-Zeeland naar Australië te reizen, omdat er in Nieuw-Zeeland de laatste tijd geen (nieuwe) corona patiënten meer gemeten zijn. 
Kijk voor meer informatie op: www.australia.com/en-us/travel-alerts/coronavirus.html

Reizen naar Nieuw-Zeeland: tijdelijke restricties
Nieuw-Zeeland heeft sinds 19 maart strenge beperkende maatregelen getroffen voor inkomende reizigers. Reizigers uit het buitenland, dus ook Nederland, mogen op dit moment het land nog niet in. Deze maatregel is tijdelijk en wordt regelmatig herzien, zoals ook in Nederland gebeurt.
Voor meer informatie over de inreisbeperkingen: www.immigration.govt.nz/about-us/covid-19

Maatregelen in Nieuw-Zeeland: geen restricties meer
Als één van de eerste landen buiten China had Nieuw-Zeeland een zeer strenge ‘lock-down’ met ‘alert level 4’. En met succes, er zijn relatief weinig besmettingen geweest (ongeveer 1100 besmettingen en 21 doden). Vanaf 8 juni zijn zelfs alle maatregelen opgeheven en is het land virus-vrij verklaard. Reizen binnen Nieuw-Zeeland is weer toegestaan. Zelfs de 1,5 meter regel is opgeheven. Na een kleine opleving van het virus is het nu weer rustig. Het is per 16 oktober voor Nieuw-Zeelanders ook weer mogelijk om naar Australië te reizen, zonder quarantaine regelingen.
Zie voor meer informatie: https://covid19.govt.nz/

Vliegverkeer nog ernstig gehinderd.
Op dit moment wordt er zeer beperkt gevlogen op beide landen. Veel maatschappijen hebben hun vluchten voorlopig geannuleerd. Ook binnenlands wordt er minder gevlogen. Nu de maatregelen in beide landen flink versoepeld zijn, wordt er vanaf juli weer meer binnenlands worden gevlogen. Er is ook sprake van een snelle opening van het luchtruim tussen Australië en Nieuw-Zeeland. De overheden van beide landen geven uiteindelijk de doorslag of het land weer opengaat voor internationaal toerisme. De somberste verwachtingen zijn dat ze nog dicht blijven tot het einde van het jaar. Het blijft dus nog even spannend, maar als je ziet hoe snel het vliegverkeer weer op gang komt in Europa, proberen we het met een positieve blik te bekijken.


Wat als ik al een reis heb geboekt en de reis kan mogelijk niet doorgaan?

Niemand weet hoelang de situatie gaat duren en het is erg begrijpelijk dat je je misschien zorgen maakt of je de reis nog kunt maken. We hopen natuurlijk dat dit allemaal snel over is en dat je gewoon op reis kunt, zoals gepland. Mocht de situatie voor jullie vertrekdatum nog steeds onzeker zijn tegen die tijd, dan geven we hieronder alvast aan wat op dit moment de mogelijkheden zijn. Uiterlijk 1 maand voor je vertrekdatum nemen wij de beslissing of de reis kan doorgaan. Maar je kunt de reis ook nu al op eigen verzoek omboeken, hoewel we aanraden af te wachten tot er meer duidelijkheid is over jouw reisperiode.

1) Je kan de reis nu alvast omboeken naar een nieuwe datum in 2021.
Dit is de eenvoudigste en voordeligste optie, waarbij je de huidige reis omboekt wordt naar een nieuwe vertrekdatum in 2021. Je hoeft dan niet te wachten op de beslissing vanuit ons dat de reis niet kan worden uitgevoerd. Zodra de vliegtickets een uitstel mogelijkheid bieden kan de reis worden omgeboekt. De meeste reisonderdelen staan een uitstel van ruim een jaar toe. Wij rekenen geen extra reserveringskosten voor het omboeken van de reis.

De nieuwe reis kan door wijziging van prijzen en inhoud uiteindelijk een andere reissom hebben. Door het Corona virus houden veel operators de huidige tarieven aan en verwachten we weinig tot geen stijging in de prijzen. We maken graag een aangepaste offerte voor de reis, voordat we deze omboeken. Ter geruststelling en belangrijk is dat je al (aan)betaalde reissom blijft gedekt door het Stichting garantiefond Reisgelden (SGR).

Ben je geïnteresseerd in uitstel naar een nu al bekende vertrekdatum, neem dan contact met ons op over de mogelijkheden.

2) Je mag de reis op eigen verzoek annuleren.
In dat geval blijven in principe de annuleringsvoorwaarden van Walkabout geldig. We bekijken dan wel of we gebruik kunnen maken van eventuele coulance-regelingen vanuit de operators. Hierin kunnen wij niks beloven, maar we doen uiteraard ons best om de kosten laag te houden.

3) Wij moeten helaas beslissen dat de reis niet kan worden uitgevoerd.
Als de situatie onveranderd blijft en we moeten beslissen dat de reis nu niet kan doorgaan, dan hoor je dit 1 maand voor vertrek of eerder indien nodig. Dat hoor je dan vanzelf van ons. Dat is heel spijtig voor ons allen, voor jullie als reiziger die zich erg op de reis hadden verheugd en voor ons om alle reisonderdelen te moeten gaan annuleren en/of uitstellen. Maar we zullen samen met jullie er alles aan doen om uitstel van de reis mogelijk te maken.

Er zijn dan ook weer 3 mogelijkheden:

a) De reis direct omboeken naar nieuwe data.
Je kunt dan direct beslissen om de reis om te boeken naar een latere datum, zie de procedure en SGR-garantie zoals beschreven bij optie 1).

b) ‘Corona’-voucher, je weet nog niet wanneer je de nieuwe reis wilt maken en wilt daar later op terugkomen.
In dit geval wacht je tot wij de reis moeten annuleren en ontvang je een reis-voucher met SGR-garantie als gevolg van de Coronacrisis. Voor reizigers die een reis met SGR Garantie hebben geboekt, en dat zijn alle pakketreizen van Walkabout, heeft de SGR in samenwerking met de ANVR met ingang van 16 maart 2020 deze ‘Corona-voucher’ in het leven geroepen. Reizigers kunnen met deze voucher de geannuleerde reis op een later tijdstip opnieuw boeken en alsnog op vakantie te gaan. Of je kunt na maximaal 12 maanden in principe je vooruitbetaalde geld terug krijgen, behalve voor reisonderdelen die daar niet aan mee werken en alleen een voucher afgeven (meestal bij binnenlandse vluchten het geval). Met de Corona-voucher ben je er zeker van dat je reeds vooruitbetaalde reissom veiliggesteld is, mocht je reisorganisatie in financiële problemen komen, de SGR-dekking blijft geleden voor de waarde van de voucher. Voorlopig kan deze Corona-voucher worden afgegeven t/m 31 december 2020.
Op de website van de SGR kun je meer lezen over de details: www.sgr.nl

c) Je wilt liever niet omboeken of een reis-voucher.
Omdat wij (en alle andere reisorganisaties) nu worden geconfronteerd met vele annuleringen, kunnen we niet op korte termijn de (aan)betaalde reissom terugbetalen. Zonder de reis om te boeken of het accepteren van de voucher vervalt de SGR-dekking op je reissom na 14 dagen. We begrijpen dat deze gang van zaken zeer ongebruikelijk is, maar de situatie die dit veroorzaakt is dat ook. Wij vragen je begrip daarvoor. De voornaamste reden dat reisorganisaties de aanbetaling nu niet snel kunnen terugbetalen, is omdat wij ook de restituties van de luchtvaartmaatschappijen en operators nog niet binnen hebben. Dit kan wel tot 12 maanden duren voordat het geld wordt teruggestort aan ons. Dit ligt helaas buiten onze macht.

We begrijpen dat er veel vragen overblijven en bel ons gerust om meer uitleg over de mogelijkheden.

Disclaimer: we verwijzen naar de websites van de overheden van Australië, Nieuw-Zeeland en Nederland voor de meest up-to-date informatie over deze beperkende maatregelen. We proberen een zo goed mogelijke samenvatting van de situatie te geven, maar zijn niet verantwoordelijk voor de inhoud van bovenstaande tekst. Deze kan inmiddels zijn gewijzigd.

Deze update vervangt onze update van 10-08-2020, 15-07-2020, 12-06-2020, 13-05-2020, 09-04-2020, 15-03-2020 en 10-03-2020.

CONTACT Walkabout Australia






reviews australie nieuw-zeeland
blog australie nieuw-zeeland
item australie nieuw-zeeland
zorgeloos boeken