Coronavirus Nieuws



Reizen en het Corona Virus

update: 21-05-2021

corona reis boeken

Wij proberen onze klanten zo goed mogelijk op de hoogte te houden van de gevolgen die de verspreiding van het Corona virus heeft op de reizen naar Australië en Nieuw-Zeeland. Omdat de ontwikkelingen snel wijzigen is er veel onzekerheid en onduidelijkheid hierover. Hieronder proberen we antwoord te geven op veel vragen van reizigers. Er zijn regelmatig wijzigingen. Dit is de situatie zoals op bovenstaande datum bekend.



Hieronder vind je informatie over:
Wanneer kan er weer gereisd worden naar Australië en Nieuw-Zeeland?
De huidige situatie in Australië en Nieuw-Zeeland
Wat als ik al een reis heb geboekt en de reis kan mogelijk niet doorgaan?

Wanneer kan er weer gereisd worden?

Er is weer ‘licht aan het eind van de tunnel’
De grote vraag is natuurlijk wanneer de grenzen weer open zullen gaan voor internationale reizigers. Uiteindelijk zullen de lokale overheden dat moment bepalen en op welke manier. Dat zou bijvoorbeeld kunnen met een recente negatieve test, of met een vaccinatiebewijs. Net als in de rest van de wereld zijn in Australië en Nieuw-Zeeland de vaccinatieprogramma’s in volle gang en zullen deze naar verwachting nog in 2021 afgerond zijn. Dat geeft hoop op een opening van de grenzen in 2022. Gezien de goede berichten over het effect van het vaccineren op de verspreiding van het virus en de ernst van de ziekte, hopen we dat in de loop van dit jaar meer duidelijkheid komt over een mogelijke snelle opening van de grenzen.

Wanneer kan ik weer een reis boeken en is dat verstandig?
Net als voor de Corona-crisis is het verstandig om je reis naar Australië of Nieuw-Zeeland ver vooruit te boeken. Wij raden altijd al aan om minimaal 11 tot 8 maanden voor vertrek te boeken. Maar dat kan ook al ruim 1,5 jaar voor vertrek. Dat betekent dat je nu al een reis met vertrek in de tweede helft van 2022 kunt boeken. Mocht je graag op reis willen over een jaar of later, vraag dan in ieder geval een offerte aan. De waarschijnlijkheid dat die reizen doorgaan is vrij groot. Mocht dat onverhoopt toch niet het geval zijn of twijfel je later, zie dan ook onze actie ’nu boeken zonder zorgen’ waarbij je tot 60 dagen voor vertrek nog kosteloos kunt annuleren.

De huidige situatie in Australië en Nieuw-Zeeland

Reizen naar Australië: tijdelijke restricties
Sinds maart 2020 heeft Australië strenge beperkende maatregelen getroffen voor inkomende reizigers. Internationale reizigers kunnen op dit moment het land nog niet in. Er zijn uitzonderingen voor inwoners met een Australisch paspoort, maar dan moet je na aankomst 14 dagen in isolatie in een quarantaine hotel. Sinds kort is er een ‘reis-bubbel’ met Nieuw-Zeeland en is het mogelijk om zonder test- of vaccinatiebewijs of quarantaine tussen beide landen te reizen. Afgelopen week heeft de Australische regering de verwachting uitgesproken dat de grenzen voor internationale reizigers niet voor ‘medio 2022’ open zullen gaan. Dit is een hele voorzichtige en veilige schatting waarbij ze wel aangeven dat die datum eerder zou kunnen zijn afhankelijk van het succes van de vaccinaties.
Voor meer informatie over de inreisbeperkingen: https://covid19.homeaffairs.gov.au/

Maatregelen in Australië: tijdelijke restricties
Een snelle ‘lock-down’ in maart 2020 en snel ingrijpen bij besmettingshaarden heeft gezorgd voor relatief weinig besmettingen, zeker gezien het aantal inwoners van het land. Na een paar kleine oplevingen van het aantal besmettingen is het land nu weer vrijwel virusvrij. De restricties voor de inwoners zijn minimaal, maar bij een klein aantal nieuwe besmettingen kunnen tijdelijk strenge maatregelen worden ingevoerd. Tot nu toe met veel succes. De grenzen tussen de verschillende staten in het land zijn inmiddels weer open en kan er binnenlands gereisd worden.
Kijk voor meer informatie op: www.australia.com/en-us/travel-alerts/coronavirus.html

Reizen naar Nieuw-Zeeland: tijdelijke restricties
Nieuw-Zeeland heeft sinds maart 2020 strenge beperkende maatregelen getroffen voor inkomende reizigers. Internationale reizigers, dus ook uit Nederland, mogen op dit moment het land nog niet in. Er zijn uitzonderingen voor inwoners met een Nieuw-Zeelands paspoort, maar dan moet je na aankomst 14 dagen in isolatie in een quarantaine hotel. Sinds kort is er een ‘reis-bubbel’ met Australië en een aantal eilanden in de Pacific en is het mogelijk om zonder test- of vaccinatiebewijs of quarantaine tussen beide landen te reizen. Nieuw-Zeeland heeft nog geen verwachting uitgesproken over een mogelijke datum voor het geheel openen van de grenzen. Ze geven wel aan dan dat ze in de loop van 2021 beginnen met het uitbreiden van ‘reis-bubbels’ tussen veilige landen, en dat er onderzoeken voorbereid worden voor het reizen van en naar verre bestemmingen als Europa. We hopen dat het vaccinatie succes een opening vanaf begin 2022 mogelijk zal maken.
Voor meer informatie over de inreisbeperkingen: www.immigration.govt.nz/about-us/covid-19

Maatregelen in Nieuw-Zeeland: geen restricties meer
Als één van de eerste landen buiten China had Nieuw-Zeeland een zeer strenge ‘lock-down’ met ‘alert level 4’. En met succes, er zijn relatief weinig besmettingen geweest. Alle maatregelen zijn grotendeels opgeheven, afgezien van een aantal korte lock-downs na kleine oplevingen van het virus in Auckland. Zelfs de 1,5 meter regel is opgeheven. Reizen binnen Nieuw-Zeeland is weer toegestaan.
Zie voor meer informatie: https://covid19.govt.nz/

Vliegverkeer nog ernstig gehinderd.
Op dit moment wordt er door de meeste maatschappijen wel gevlogen op beide landen, maar met een veel lagere frequentie. Nu de maatregelen in beide landen flink versoepeld zijn, wordt er weer meer binnenlands gevlogen en ook tussen Australië en Nieuw-Zeeland. De overheden van beide landen geven uiteindelijk de doorslag of het land weer opengaat voor internationaal toerisme. De luchtvaartmaatschappijen en luchthavens zijn er in ieder geval klaar voor. Ze hebben zorgvuldige Covid-protocollen, waardoor er zo veilig mogelijk gereisd kan worden.


Wat als ik al een reis heb geboekt en de reis kan mogelijk niet doorgaan?

Niemand weet hoelang de situatie gaat duren en het is erg begrijpelijk dat je je misschien zorgen maakt of je je geboekte reis nog kunt maken. We hopen natuurlijk dat dit allemaal snel over is en dat je gewoon op reis kunt, zoals gepland. Mocht de situatie voor jullie vertrekdatum nog steeds onzeker zijn tegen die tijd, dan geven we hieronder alvast aan wat op dit moment de mogelijkheden zijn. Uiterlijk 1 maand voor je vertrekdatum, maar vaak al eerder, nemen wij de beslissing of de reis kan doorgaan. Maar je kunt de reis ook nu al op eigen verzoek omboeken of in ieder geval de mogelijkheden met ons bespreken.

1) Je kan de reis nu alvast omboeken naar een nieuwe datum in 2022.
Dit is de eenvoudigste optie, waarbij je de huidige reis omboekt naar een nieuwe vertrekdatum in 2022. Je hoeft dan niet te wachten op de beslissing vanuit ons dat de reis niet kan worden uitgevoerd. Zodra de vliegtickets een uitstel mogelijkheid bieden kan de reis worden omgeboekt. De meeste reisonderdelen staan een uitstel van ruim één jaar tot twee jaar toe. Wij rekenen geen extra reserveringskosten voor het omboeken van de reis.

De nieuwe reis kan door wijziging van prijzen en inhoud uiteindelijk een andere reissom hebben. We zien dat veel operators de huidige tarieven aanhouden voor het seizoen 2022 en we verwachten geen grote veranderingen in de prijzen. We maken graag een aangepaste offerte voor de reis, voordat we deze omboeken. Ter geruststelling en belangrijk is dat bij het omboeken van je reis, je al (aan)betaalde reissom blijft gedekt door het Stichting garantiefond Reisgelden (SGR).

Ben je geïnteresseerd in uitstel naar een nieuwe vertrekdatum, neem dan contact met ons op over de mogelijkheden.

2) Je mag de reis op eigen verzoek annuleren.
In dat geval blijven in principe de annuleringsvoorwaarden van Walkabout geldig. We bekijken dan wel of we gebruik kunnen maken van eventuele coulance-regelingen vanuit de operators. Hierin kunnen wij niks beloven, maar we doen uiteraard ons best om de kosten laag te houden. Heb je een reis geboekt met onze actie ’nu boeken zonder zorgen’ , dan gelden flexibelere voorwaarden.

3) Wij moeten helaas beslissen dat de reis niet kan worden uitgevoerd.
Als de situatie onveranderd blijft en we moeten beslissen dat de reis nu niet kan doorgaan, dan hoor je dit 1 maand voor vertrek of eerder indien nodig. Dat hoor je dan vanzelf van ons. Dat is heel spijtig voor ons allen, voor jullie als reiziger die zich erg op de reis hadden verheugd en voor ons om alle reisonderdelen te moeten gaan annuleren en/of uitstellen. Maar we zullen samen met jullie er alles aan doen om uitstel van de reis mogelijk te maken.

Er zijn dan 2 mogelijkheden:

a) De reis uitstellen en omboeken naar nieuwe data.
Je kunt ook dan nog de reis uitstellen en omboeken naar een nieuwe vertrekdatum. Dat kan tot meer dan een jaar later zijn. Zo kan je de reis bijvoorbeeld een jaar uitstellen. Het is mogelijk om de uitgestelde reis aan te passen of te wijzigen mocht dat nodig of gewenst zijn. We nemen graag de mogelijkheden voor het omboeken van de reis met je door. Zie de procedure en SGR-garantie zoals beschreven bij optie 1).

b) Je wilt liever niet omboeken of nog even wachten.
Als je liever niet opnieuw wilt reizen of nog wilt wachten met het opnieuw boeken van de reis, dan krijg je van ons de vooruitbetaalde reissom terug.

We begrijpen dat er veel vragen overblijven en bel ons gerust om meer uitleg over de mogelijkheden.

Disclaimer: we verwijzen naar de websites van de overheden van Australië, Nieuw-Zeeland en Nederland voor de meest up-to-date informatie over deze beperkende maatregelen. We proberen een zo goed mogelijke samenvatting van de situatie te geven, maar zijn niet verantwoordelijk voor de inhoud van bovenstaande tekst. Deze kan inmiddels zijn gewijzigd.

Deze update vervangt onze update van 09-03-2021 en alle eerdere versies.

CONTACT Walkabout Australia






reviews australie nieuw-zeeland
blog australie nieuw-zeeland
item australie nieuw-zeeland
zorgeloos boeken