Nieuws Australië en Nieuw-Zeeland reizen

2020

Corona Virus: Bericht voor onze klanten in het buitenland

DATUM: 23-03-2020 | 18:00 uur

Beste Walkabout reiziger,

De luchtvaartmaatschappijen annuleren veel vluchten en landen sluiten hun grenzen voor vliegverkeer. Voor de reizigers die momenteel onderweg zijn in Australië of Nieuw-Zeeland ziet het er naar uit dat de mogelijkheden om terug te keren erg beperkt zijn. We kunnen niet meer garanderen dat de terugvlucht kan worden uitgevoerd.

De overheid vraagt iedereen om zich te registreren. Gezien de huidige situatie is het de verwachting dat de overheid de repatriëring van gestrande reizigers gaat overnemen.

Het is voor ons onmogelijk nog alternatieve vluchten te boeken aangezien alle vluchten naar Europa vol zijn of worden geannuleerd.

Het is belangrijk om nu de volgende stappen te doen:

1) Geef ons per e-mail door waar jullie op dit moment zijn, zo exact mogelijk en hoe je het beste bereikbaar bent. Wij houden dit bij.

2) Registreer je op de website van de overheid https://informatieservice.nederlandwereldwijd.nl/ Hier kun je je inschrijven voor de informatieservice van Buitenlandse Zaken. Kies: Aanmelden + registratie bij ambassade, waardoor de ambassade weet dat je in het land bent.

3) Meld je aan op deze website: https://www.bijzonderebijstandbuitenland.nl/ voor registratie en hulp bij de gezamenlijke repatriëring. Hier worden ook veel vragen beantwoord die jullie hebben over de repatriëring die met de Corona crisis heeft te maken. (KLIK bij de eerste vraag op Nee, de website is nieuw en heeft nog geen voorziening voor reisorganisaties, de registratie is op dit moment belangrijker).

4) Aanvullend contact indien nodig. Bij stap 2 wordt al de registratie bij de ambassade geregeld. Onderaan dit bericht staan de contactgegevens van de lokale ambassade mocht je daar aanvullend contact mee willen zoeken.

5) Houd je aan de voorschriften. Ter voorkoming van een verdere uitbraak van het virus hebben zowel Australië als Nieuw-Zeeland strenge maatregelen in gevoerd. Op deze websites van de overheid kun je deze regelmatig bekijken.
Nieuw-Zeeland: klik hier
Australië klik hier

We hebben met man en macht geprobeerd om al onze reizigers eerder terug te laten keren. Tot onze spijt is dat door de snel veranderende situaties in alle landen niet gelukt voor iedereen. We zijn al met jullie in contact en bij vragen stel deze gerust! We hebben echter nog niet alle antwoorden en vragen daar begrip voor.

Uiteraard blijven we hard werken aan de situatie en oplossingen en hopen dat die op korte termijn worden geboden.

Het Walkabout Team
Martien, Paul, Wenneke, Mike, Erik, Liesbeth, Clementine, Susan, Thea, Marjolein, Nathalie

--

Contactgegevens Ambassade in Nieuw-Zeeland:
Ambassade: https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/nieuw-zeeland/over-ons/ambassade-in-wellington
Telefoon vanuit Nieuw-Zeeland 0800 DUTCH EMBASSY (0800 388 243)
Telefoon: +64 44716390
24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar
Belt u vanuit Nederland? Bel dan (024) 7 247 247

Contactgegevens Ambassade en Consulaat in Australië:
Ambassade: https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/australie/over-ons/ambassade-in-canberra-locatie
Telefoon: +61 262209400
Vanuit Australië: (02) 6220 9400
24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar
E-mail: can@minbuza.nl

Consulaat in Sydney: https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/australie/over-ons/consulaat-generaal-in-sydney
Telefoon: +61 2 8305 6800
Vanuit Australië: (02) 8305 6800
24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar
E-mail: syd@minbuza.nl

CONTACT Walkabout Australia


UPDATE


Corona Virus: Bericht voor onze klanten in het buitenland

DATUM: 23-03-2020 | 09:00 uur

Afgelopen dagen zijn wij druk bezig geweest middels telefoon of per email contact op te nemen met onze klanten die onderweg naar huis zijn of nog vastzitten in Australië, Nieuw-Zeeland of een stopoverbestemming. Voor diegene die onverhoopt geen toegang hebben tot hun email of nog niets van ons gehoord hebben hebben wij hieronder een kopie van onze laatste email van gisteren (zondag) geplaatst.

Beste klant van Walkabout,

Vandaag, zondag in Nederland, ontvingen wij het bericht dat Singapore drastische reisbeperkingen invoert i.v.m. de Corona crisis. Mogelijk hebben jullie zelf al een bericht ontvangen van de luchtvaartmaatschappij, in de meeste gevallen Singapore Airlines.

Singapore sluit haar grenzen voor buitenlanders vanaf 23 maart om 23.59 uur. Dit geldt OOK voor transit passagiers, dus die enkel overstappen en in transit blijven (niet door de douane). Zie: https://www.singaporeair.com/en_UK/sg/travel-info/covid-19/

Dat betekent grote onzekerheid en de waarschijnlijkheid dat voor vertrekkers vanaf dinsdag 24 maart de vlucht via Singapore niet toegestaan is. Ik wil jullie toch alvast deze informatie geven, zelfs voordat er meer duidelijkheid is.

De ontwikkelingen gaan razendsnel en steeds meer landen sluiten hun grenzen. Over alternatieve vluchten naar Europa is grote onzekerheid en steeds meer vluchten worden geschrapt en landen gaan dicht. Deze noodsituatie gaat iedereen te boven en we doen wat we kunnen met de informatie die er is.

De situatie is nu zo dat wordt aangeraden contact op te nemen met de lokale Nederlandse Ambassade:

De contactgegevens Ambassade in Nieuw-Zeeland zijn:
Ambassade: https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/nieuw-zeeland/over-ons/ambassade-in-wellington
Telefoon vanuit Nieuw-Zeeland 0800 DUTCH EMBASSY (0800 388 243)
Telefoon: +64 44716390
24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar
Belt u vanuit Nederland? Bel dan (024) 7 247 247

De contactgegevens Ambassade en Consulaat in Australië zijn:
Ambassade: https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/australie/over-ons/ambassade-in-canberra-locatie
Telefoon: +61 262209400
Vanuit Australië: (02) 6220 9400
24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar
E-mail: can@minbuza.nl

Consulaat in Sydney: https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/australie/over-ons/consulaat-generaal-in-sydney
Telefoon: +61 2 8305 6800
Vanuit Australië: (02) 8305 6800
24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar
E-mail: syd@minbuza.nl

Wij zijn hier om jullie bij te staan, maar kunnen op dit moment geen alternatieve vlucht boeken omdat deze allen, of vol zitten, of niet gaan, of mogelijk niet gaan. Er zijn nog wel maatschappijen die een route vliegen die zou kunnen, maar wat vandaag kan is misschien morgen niet meer mogelijk.

Er is een lijst met de verschillende reisbeperkingen voor elk land van de luchtvaart autoriteit het IATA Travel Centre. Deze biedt een lijst van reisadviezen in verband met COVID-19 hier.

Jullie vliegticket en reis:
De vlucht die jullie nu hebben was al de meest geschikte, beschikbare vlucht die er nog te krijgen was eerder naar huis. We hebben er alles aan gedaan om iedereen zo snel mogelijk en voor 1 april terug te laten vliegen zoals ook het advies was vanuit de luchtvaartmaatschappijen.

De vluchten van Singapore Airlines en die van andere luchtvaarmaatschappijen zitten al de hele voorafgaande en deze komende week vol.

We houden de vlucht die jullie hebben vast en kunnen deze eventueel omboeken naar een andere datum als er weer gevlogen kan worden.

Voor urgente aanpassingen van jullie reisonderdelen ter plaatse kun je ook contact opnemen met de operator, accommodatie of onze lokale agent met de contactgegevens op de betreffende voucher.

Het spijt ons vreselijk dat we geen beter nieuws hebben en allen in grote onzekerheid verkeren.

Meer berichten volgen zodra we meer nieuws hebben of als er wijzigingen in de reisbeperkingen zijn.

We zijn maandag op kantoor gewoon bereikbaar voor vragen en voor het eventueel aanpassen van jullie landarrangement in verband met een langer verblijf, mocht dat straks noodzakelijk zijn.

CONTACT Walkabout Australia


UPDATE

corona reis boeken

Reizen en het Corona Virus: vragen en antwoorden

DATUM: 15-03-2020

Wij proberen onze klanten zo goed mogelijk op de hoogte te houden van de gevolgen die de verspreiding van het Corona virus heeft op de reizen naar Australië en Nieuw-Zeeland. Omdat de ontwikkelingen snel wijzigen is er veel onzekerheid en onduidelijkheid hierover. Hieronder proberen we antwoord te geven op veel vragen van reizigers.

Er zijn regelmatig wijzigingen. Dit is de situatie zoals op 15 maart bekend.

Tijdelijke restricties voor Internationale reizigers naar Australië en Nieuw-Zeeland: na aankomst 14 dagen in zelf-isolatie.
Beide landen hebben dit weekend beperkende maatregelen getroffen voor inkomende reizigers. Reizigers uit Europa, dus ook Nederland, die vanaf 15 maart of later het land inkomen, moeten na aankomst 14 dagen in zelf-isolatie. Deze maatregel is tijdelijk en wordt regelmatig herzien (Australië), na 16 dagen herzien (Nieuw-Zeeland), of deze wordt verlengd of opgeheven.

Zelf-isolatie betekent niet dat je niet meer kunt reizen, maar het levert wel grote beperkingen en ongemak op. Lees hier wat zelf-isolatie inhoud:

Australië: https://www.health.gov.au/sites/default/files/documents/2020/03/coronavirus-covid-19-isolation-guidance_2.pdf

Nieuw-Zeeland: https://www.health.govt.nz/our-work/diseases-and-conditions/covid-19-novel-coronavirus/covid-19-novel-coronavirus-health-advice-general-public/covid-19-novel-coronavirus-staying-home-self-isolation

Annuleren of wijzigen van de reis vanwege deze restricties?
Voor reizigers die op korte termijn vertrekken in de periode waarin deze maatregel geldig is, dus nu tot 30 maart, is annuleren, uit stellen of wijzigen van de reis waarschijnlijk de beste keuze. Anders dan bij een negatief reisadvies (code rood, zie uitleg hieronder) is annuleren of wijzigen in dit geval niet vanzelfsprekend kosteloos.

De ANVR heeft zich hierover uitgesproken: “Landen die een inreisverbod hebben ingesteld voor reizigers uit Nederland, vaak geldt dit dan voor alle Schengenlanden, maakt het reizen naar die bestemming effectief gezien onmogelijk. Maar als de pakketreis door de reisorganisator vanuit zijn kant feitelijk kan worden uitgevoerd (vlucht, hotel en eventueel andere onderdelen van het pakket zijn beschikbaar en theoretisch uitvoerbaar), maar de bestemming ontzegt de toegang, geeft geen visa af of anderszins ligt het feit dat uiteindelijk de reis praktisch gezien niet kan worden gemaakt, niet in de invloedssfeer van de reisorganisator. Dit betekent dat de reiziger de reis niet kosteloos kan annuleren en dus geen recht heeft op terugbetaling van de reisorganisator.

In de praktijk zijn de meeste luchtvaartmaatschappijen en lokale operators als, accommodaties, auto- en camperverhuurders en operators van tours, heel coulant en rekenen ze geen of weinig annulerings- of wijzigingskosten. Omdat hierover geen eenduidige regeling bestaat bekijken wij ieder verzoek tot annuleren of wijzigen van een reis per klant afzonderlijk. Gezamenlijk kunnen we kijken wat de beste oplossing is.

Wie bepaalt of reizen naar een bepaalde bestemming nog veilig is?
Het Ministerie van Buitenlandse Zaken geeft veiligheid adviezen van groen (veilig) via geel en oranje naar rood (een negatief reisadvies) Pas bij kleurcode rood is het advies: niet reizen. Website met de reisadviezen van het ministerie en de uitleg over de kleurcodes: https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen

Gelden er beperkende reisadviezen voor het reizen in Australië en Nieuw-Zeeland?
Ja, vanwege de hierboven genoemde restricties zijn de reisadviezen aangepast:
Australië: nu nog groen
Nieuw-Zeeland: oranje (i.v.m. de inreisbeperkingen en zelf-isolatie)

Let op: deze adviezen zijn tijdelijk, vanwege de tijdelijke inreisbeperkingen. Dagelijks wordt opnieuw bekeken of deze maatregel wordt verlengd of opgeheven.



Tijdelijk inreisverbod in Australië en Nieuw-Zeeland als je in China (is niet Hong Kong), Iran, Zuid-Korea of Italië bent geweest 14 dagen voor aankomst.
Op dit moment hebben beide landen tijdelijke beperkingen opgelegd voor reizigers die via bepaalde landen arriveren. Ben je in de 14 dagen voor aankomst in het vasteland van China (Hong Kong valt hier niet onder), Iran of Zuid-Korea geweest, dan mag je het land niet in.

Vliegtuigmaatschappijen vragen bij het inchecken daarom om een zelfevaluatie in te vullen. Geef je aan dat je, in de 14 dagen voorafgaand aan de reis in een van deze gebieden bent geweest, dan word je mogelijk geweigerd. Op deze websites vind je per land de meest actuele in-reis beperkingen.

Australië: https://www.homeaffairs.gov.au/news-media/current-alerts/novel-coronavirus

Nieuw-Zeeland: https://www.immigration.govt.nz/about-us/media-centre/news-notifications/coronavirus-update-inz-response

Tijdelijk inreisverbod in Nederland als je in China (én Hong Kong), Iran, Zuid-Korea of Italië bent geweest 14 dagen voor aankomst.
Andersom geldt ook dat Nederland tijdelijke inreisbeperkingen heeft ingesteld voor vluchten uit bepaalde landen. Dit kan je terugvlucht beïnvloeden en bijvoorbeeld dat je wordt omgeboekt van Hong Kong via Londen naar Amsterdam. Maar let op dit is tijdelijk, regelmatig wordt opnieuw bekeken of deze maatregel wordt verlengd of opgeheven. Klanten die op korte termijn hier mee te maken hebben staan wij bij en in overleg met de luchtvaartmaatschappij zoeken we een alternatieve vlucht.

Is het verstandig te wachten met het boeken van een reis?
Gezien de huidige onzekerheid is deze vraag begrijpelijk, maar daar is op zich geen reden toe. Reizen in Australië of Nieuw-Zeeland is momenteel veilig (code groen). Mocht de situatie wijzigen, dan zijn er voldoende mogelijkheden om de reis aan te passen. Bovendien zijn veel reisplannen pas voor reizen ver vooruit en is de situatie in ieder geval anders dan op dit moment. Belangrijk is dat wij als reisorganisator je bij staan bij onverwachte gebeurtenissen en helpen als er echt wat aan de hand is.

Kan ik mijn reis bij een verhoogd veiligheidsadvies annuleren?
Voor pakketreizen geldt dat, als een reis bij een negatief reisadvies, code rood, niet meer kan worden uitgevoerd in jouw reisperiode, je de reis kan annuleren of omboeken, zonder kosten.

Wat als ik zelf mijn reis wil annuleren of wijzigen, ook al is er geen negatief reisadvies?
Zolang er geen negatief reisadvies, code rood, van toepassing is voor jouw reisbestemming(en) in de periode van je geplande aankomst, kun je deze niet kosteloos annuleren of wijzigen. Dan gelden de annulerings- en wijzigingskosten volgens de reisvoorwaarden. Maar op dit moment bieden veel luchtvaartmaatschappijen soepele wijzigings- en annuleringsvoorwaarden, waardoor die kosten lager of zelfs bijna gratis zijn. Je kunt contact met ons opnemen wat in jouw geval de mogelijkheden en kosten zijn. Ook bemiddelen wij bij accommodaties en lokale operators voor een soepele regeling. De kosten voor het annuleren of wijzigen van de reis blijven in dit geval voor de klant.

Wat als ik vlieg via een land met een verhoogd veiligheidsadvies?
Bij een vliegticket naar Australië of Nieuw-Zeeland moet je vrijwel altijd overstappen op een luchthaven onderweg. Dat kan bijvoorbeeld zijn: via Dubai, Singapore, Hong Kong, Los Angeles, etc. In de meeste stopover-bestemmingen waar het Corona virus is geconstateerd kun je gewoon overstappen of een stopover (verblijf) doen, maar dien je de richtlijnen van het RIVM aan te houden ter voorkoming van besmetting.

Op dit moment zijn alleen de voor ons relevante routes via het vaste land van China (is niet Hong Kong) en Zuid-Korea niet mogelijk, vanwege een negatief reisadvies. Dit is een tijdelijke maatregel en deze kan weer veranderen. Hong Kong heeft een verhoogd reisadvies (code oranje).

Voor het annuleren of wijzigen van de stopover-bestemming gelden dezelfde regels als hierboven genoemd: alleen bij een negatief reisadvies, code rood, kun je deze stopover kosteloos annuleren of wijzigen. Tot die tijd kun je reizen via deze bestemming, zoals aangegeven is in de reisadviezen van het Ministerie.

Je kunt ons wel vragen of het mogelijk is je route te wijzigen als je dat prettiger vindt. Veel luchtvaartmaatschappijen hebben hiervoor momenteel soepelere regelingen. Ook bemiddelen wij bij accommodaties en lokale operators voor een soepele regeling. De kosten voor deze wijziging op eigen verzoek blijven voor de klant.

Vergoeden reis- en annuleringsverzekering kosten in dit geval?
De meeste reisverzekeraars vergoeden het annuleren van reizen niet in het geval van een negatief reisadvies. Een paar verzekeraars hebben een uitgebreide verzekering waarbij dit wel kon, maar de meesten hebben dit inmiddels als uitzondering opgenomen.

Wij werken samen met De Europeesche: die geeft een gedeeltelijke dekking bij een negatief reisadvies alleen als je vóór 27 februari 2020 de Allrisk-annulering hebt afgesloten en als er tijdens de boeking nog geen corona geconstateerd was op de reisbestemming. Neem voor meer advies en informatie contact op met je eigen verzekeraar voor alle informatie.

Advies: juist nu een vrijblijvende offerte aanvragen
In het verleden is de reisbranche wel vaker opgeschrikt door nieuwe, onbekende ziektes, met als gevolg een tijdelijke, afwachtende houding bij reizigers. Zodra de omstandigheden beter werden, zoals het weer en het virus afnam, begonnen alle boekingen weer op gang te komen. Natuurlijk wil iedereen dan tegelijk boeken en raken accommodaties of camperverhuurders snel volgeboekt en worden vluchten snel duurder. Vraag daarom nu alvast een vrijblijvend reisvoorstel bij ons aan. Je hebt dan wat meer tijd om je reisvoorstel goed te bekijken, vragen te stellen en eventueel aan te passen aan je persoonlijke wensen. Bovendien zijn er nu allerlei aanbiedingen waar gebruikt van gemaakt kan worden en zijn de prijzen van vluchten of camperhuur, die afhankelijk zijn van de beschikbaarheid, nu interessant. Zo kun je nu gebruik maken van de beste prijzen voordat het weer drukker gaat worden.

Disclaimer: we verwijzen naar de websites van de overheden van Australië, Nieuw-Zeeland en Nederland voor de meest up-to-date informatie over deze beperkende maatregelen. We proberen een zo goed mogelijke samenvatting van de situatie te geven, maar zijn niet verantwoordelijk voor de inhoud van bovenstaande tekst. Deze kan inmiddels zijn gewijzigd.

Deze update vervangt onze update van 10-03-2020

CONTACT Walkabout Australia


UPDATE

aanbieding australië en Nieuw-Zeeland

10% Korting!!

NIEUWS | KORTING | AUSTRALIË & NIEUW-ZEELAND

Mooie korting op verschillende tours in Australië en Nieuw-Zeeland


Groepsreizen Australië
  • 10% korting op volgende groepsreizen:
Western Australia Trek: 22-daagse complete rondreis
Sydney - Cairns Trek 18-39 jaar: 14-daagse jongeren reis

Te boeken:t/m 31 maart 2020
Reisperiode: 01.05.2020 - 31.10.2020

Groepsreizen Nieuw-Zeeland
  • 10% korting op volgende groepsreizen:
Ultimate New Zealand Trek: 23-daagse wandelrondreis
South Island Trek: 15-daagse wandelrondreis

Te boeken:t/m 31 maart 2020
Reisperiode: 01.05.2020 - 31.10.2020

Naar Aanbiedingen >

AANBIEDING

bosbranden update

Update over de bosbranden in Australië

DATUM: 17-01-2020

Regen zorgt voor aanzienlijk minder overlast!
Afgelopen dagen is er gelukkig veel regen gevallen en wordt er nog meer verwacht in Zuidoost-Australië. Hierdoor is de invloed van de bosbranden enorm verminderd en zijn de branden of gedoofd of nog verder onder controle.

De verwachting is dat komende week de situatie op veel plaatsen nog meer verbeterd. Op de meeste plaatsen zijn de branden gedoofd of onder controle en is het gebied weer open om te reizen. De zomer en daarmee het bosbranden seizoen is echter nog niet voorbij en de situatie kan weer veranderen.

Is het nog veilig en leuk om in Australië te reizen?
Jazeker, ondanks de verschrikkelijke gevolgen van de bosbranden in weliswaar grote gebieden, zijn dit nog steeds relatief kleine gebieden als je naar heel Australië kijkt. In de media worden begrijpelijk de bosbranden groot opgepakt, maar worden de berichten niet altijd even genuanceerd weergegeven waardoor het lijkt alsof heel Australië in brand stond. Dat is gelukkig niet het geval. Om deze berichten enigszins te nuanceren het volgende: volgens Tourism Australia is 97% van de populaire bestemmingen niet beïnvloed door de branden. De meeste bestemmingen in Australië zijn veilig en blijven bezoekers verwelkomen. Alle internationale luchthavens in Australië werken normaal.

Zie hier een link naar een overzicht en kaart van de populaire bestemmingen met informatie of ze al dan niet beïnvloed zijn door de branden: www.australia.com/en/travel-alerts

Hoe is de situatie nu?
De regen van afgelopen dagen heeft ervoor gezorgd dat er vrijwel geen extreem gevaarlijke situaties meer zijn met de uit de hand gelopen branden.

In alle eerdergenoemde regio’s zijn de branden onder controle of zelfs gedoofd. De meeste gebieden zijn weer toegankelijk en de wegen open.

De waarschuwingen voor brandgevaar zijn op de meeste plaatsen verlaagd naar het op een na laagste niveau. Er zijn nog steeds bosbranden en dat is een normaal verschijnsel in de zomermaanden. Oplettendheid blijft altijd belangrijk.

Gebieden met branden: ‘out of control’ Mt Buffalo National Park in Victoria De Snowy Mountains regio in Victoria

Update Kangaroo Island in South Australia
De milde weersomstandigheden hebben ervoor gezorgd dat de omstandigheden een stuk beter zijn en de hevige branden van 4 januari inmiddels zijn gedoofd of onder controle. Het westelijke deel met Finders Chase National park en The Remarkable Rocks is gesloten. In het oostelijke deel van het eiland zijn de wegen weer open en de meeste toeristische bestemmingen weer te bezoeken.

Sydney: Extra informatie voor reizigers naar Sydney (PDF).

De situatie kan dagelijks wijzigen en voor reizigers onderweg is het goed om deze websites die de informatie per staat aangeven te raadplegen:
ACT (Canberra e.o) https://esa.act.gov.au/
New South Wales https://www.rfs.nsw.gov.au/
Northern Terrotory https://www.pfes.nt.gov.au/incidentmap/
Queensland https://www.ruralfire.qld.gov.au/map/Pages/default.aspx
South Australia https://www.cfs.sa.gov.au/site/warnings_and_incidents.jsp
Tasmanië  http://www.fire.tas.gov.au/Show?pageId=colCurrentBushfires
Victoria  https://www.emergency.vic.gov.au/respond/
Western Australia https://www.emergency.wa.gov.au/index.html

Onze lokale agent houdt ons dagelijks op de hoogte van de situatie en wij volgen het lokale nieuws op de voet.

De camper- en auto verhuurmaatschappijen monitoren de bewegingen van de reizigers en adviseren zowel bij het ophalen van de camper als onderweg over hun route.

Mochten er ontwikkelingen zijn die betrekking hebben op een al geboekte reis dan nemen we contact op met de betreffende reizigers.

We hopen vooral dat de afnemende invloed van de bosbranden nog verder doorzet en het vervolg van de zomer een normaal verloop zal hebben. We berichten regelmatig als er nieuwe updates zijn.

Kan ik zelf helpen?
De beste manier om Australië, Australische gemeenschappen en de toerismesector te ondersteunen, is door ze te blijven bezoeken. Verder kun je op vele manieren donaties doen om hulp te bieden aan de vele vrijwilligers en organisaties die mens en dier in de getroffen gebieden opvangen.

Wij ondersteunen het project van onze partners ter plaatse, Echidna Walkabout Tours, dat bomen plant in gebieden waar de Koala’s hun leefgebied hebben verloren. Zie hier voor meer informatie: Koalas bushfires how you can help

CONTACT Walkabout Australia


UPDATE

bosbranden update

Update over de bosbranden in Australië

DATUM: 13-01-2020

Afgelopen weekend 11 en 12 januari was voorlopig de laatste met hoge temperaturen en harde wind in de zwaarst getroffen staat New South Wales. Vandaag, maandag 13 januari zijn de temperaturen flink gedaald en de vooruitzichten voor komende week blijven erg gunstig. De temperaturen blijven laag tot normaal voor de tijd van het jaar. Vanaf 16 tot 23 januari worden er regelmatig regenbuien verwacht, wat natuurlijk erg gunstig is voor de branden en rookoverlast.

De verwachting is dat komende week de situatie op veel plaatsen sterk verbeterd. Dat heeft de situatie enigszins gekalmeerd. Op de meeste plaatsen zijn de branden onder controle en is het gebied weer open om te reizen.

Is het nog veilig om in Australië te reizen?
Jazeker, ondanks de verschrikkelijke gevolgen van de bosbranden in weliswaar grote gebieden, zijn dit nog steeds relatief kleine gebieden als je naar heel Australië kijkt. In de media worden begrijpelijk de bosbranden groot opgepakt, maar worden de berichten niet altijd even genuanceerd weergegeven waardoor het lijkt alsof heel Australië in brand stond. Dat is gelukkig niet het geval. Om deze berichten enigszins te nuanceren het volgende: volgens Tourism Australia is 97% van de populaire bestemmingen niet beïnvloed door de branden. De meeste bestemmingen in Australië zijn veilig en blijven bezoekers verwelkomen. Alle internationale luchthavens in Australië werken normaal.

Zie hier een link naar een overzicht van de populaire bestemmingen met informatie of ze al dan niet beïnvloed zijn door de branden: www.australia.com/en/travel-alerts

Hoe is de situatie nu?
Hieronder een update van onze lokale agent in Sydney over de bosbranden aangegeven per staat d.d. 13 januari:

New South Wales (o.a. Sydney)
• Er zijn nog 115 bosbranden in NSW, maar geen enkele in een noodsituatie of waar evacuatie waarschuwingen van kracht zijn.
• De branden in de Blue Mountains zijn onder controle.
• Komende week worden er regenbuien verwacht die de omstandigheden zullen verlichten en de brandweerkorpsen zullen helpen bij de bestrijding van de huidige branden.
• De Princess Highway bij de grens met de staat Victoria is momenteel gesloten.
• Sydney heeft gisteren wat rook ervaren, maar het is vandaag opgeklaard en de vooruitzichten zijn gunstig.
• Sydney: Extra informatie voor reizigers naar Sydney (PDF).

Victoria (o.a. Melbourne)
• Er zijn nog steeds 19 bosbranden in de staat.
• Er zijn 5 bosbranden waar een noodwaarschuwing voor van kracht is. Regio Mt Buffalo en East Gippsland, op ruim 500 km. ten zuidwesten van Sydney en ruim 400 km ten noorden van Melbourne.
• Melbourne heeft gisteren wat rook ervaren, maar het is vandaag opgeklaard en de vooruitzichten zijn gunstig.
• Hoewel sommige delen van de staat met uitdagende omstandigheden te maken hebben, zijn veel regionale bestemmingen niet getroffen en ze verwelkomen bezoekers. Great Ocean Road, Phillip Island, het Mornington Peninsula, Yarra Valley, de Grampians, Daylesford, Geelong en het Bellarine Peninsula, de regio Murray en West- en South Gippsland, inclusief Wilsons Promontory.

South Australia (o.a. Adelaide)
• Kangaroo Island: Op 4 januari zijn er zeer ernstige branden geweest die het westelijke deel van het eiland zwaar hebben getroffen. Inmiddels zijn deze branden uitgeraasd, maar de verwoesting is groot.
• Kangaroo Island: Op het oostelijke deel van het eiland zijn nu ook enkele branden ontstaan en deze worden momenteel bestreden.
• Kangaroo Island: Voor de komende dagen worden reizen naar het eiland afgeraden. De meeste toeristische attracties en ervaringen in het oosten van het eiland zijn echter niet getroffen door de brand en zullen de komende dagen naar verwachting hun gebruikelijke openingstijden hervatten.
• De veerboten naar Kangaroo Island zijn operationeel.
• De luchtkwaliteit in Adelaide is normaal.
• In de rest van de staat zijn geen branden of waarschuwingen.

Western Australia (o.a. Perth)
De Nullabor Highway West of Cocklebiddy is weer geopend.

Queensland (o.a. Brisbane en Cairns) / Tasmania
Momenteel zijn er geen grote bosbranden gemeld, maar sommige gebieden hebben een totaal verbod op open vuur.

Northern Territory (o.a. Darwin en Alice Springs)
Geen bosbranden van enige betekenis

De situatie kan dagelijks wijzigen en voor reizigers onderweg is het goed om deze websites die de informatie per staat aangeven te raadplegen:
ACT (Canberra e.o) https://esa.act.gov.au/
New South Wales https://www.rfs.nsw.gov.au/
Northern Terrotory https://www.pfes.nt.gov.au/incidentmap/
Queensland https://www.ruralfire.qld.gov.au/map/Pages/default.aspx
South Australia https://www.cfs.sa.gov.au/site/warnings_and_incidents.jsp
Tasmanië  http://www.fire.tas.gov.au/Show?pageId=colCurrentBushfires
Victoria  https://www.emergency.vic.gov.au/respond/
Western Australia https://www.emergency.wa.gov.au/index.html

Onze lokale agent houdt ons dagelijks op de hoogte van de situatie en wij volgen het lokale nieuws op de voet.

De camper- en auto verhuurmaatschappijen monitoren de bewegingen van de reizigers en adviseren zowel bij het ophalen van de camper als onderweg over hun route.

Mochten er ontwikkelingen zijn die betrekking hebben op een al geboekte reis dan nemen we contact op met de betreffende reizigers.

We hopen op verbetering van de situatie en berichten regelmatig als er nieuwe updates zijn.

Kan ik zelf helpen?
De beste manier om Australië, Australische gemeenschappen en de toerismesector te ondersteunen, is door ze te blijven bezoeken. Verder kun je op vele manieren donaties doen om hulp te bieden aan de vele vrijwilligers en organisaties die mens en dier in de getroffen gebieden opvangen.

Wij ondersteunen het project van onze partners ter plaatse, Echidna Walkabout Tours, dat bomen plant in gebieden waar de Koala’s hun leefgebied hebben verloren. Zie hier voor meer informatie: Koalas bushfires how you can help

CONTACT Walkabout Australia

deze update vervangt de update van 09 januari 2020 en van 03 januari 2020


UPDATE

walkabout vakantiebeurs 2020

Vakantiebeurs 2020 wij zijn er weer bij!

JAARBEURS | UTRECHT | HAL 12 | STAND B024

We nodigen je uit alvast wat voorpret te komen beleven en je reisplannen naar Australië of Nieuw-Zeeland met ons te komen bespreken!

HAL: 12
STAND: B024

DONDERDAG 16 t/m ZONDAG 19 januari 2019
(Van 10:00 - 17:30 en zaterdag tot 20:00 uur)

Walkabout organiseert sinds 1994 reizen naar Australië en Nieuw-Zeeland. We stellen reizen-op-maat samen voor alle budgetten en type reizen. Wil je een complete rondreis of losse tour(s)? Camper of auto huren? Interesse in onze suggesties voor bijzondere overnachtingen? Reis je alleen, in een groep of met het gezin? Het kan allemaal. Wij helpen je graag op weg en verder!

Walkabout Reizen is uit enthousiasme en passie voor Australië en Nieuw-Zeeland ontstaan. Onze kennis opgedaan tijdens vele reizen en onze goede lokale contacten delen we graag met je!

Seeya there mate ...

BESTEL HIER NU ALVAST JE KAARTEN MET KORTING!


16 t/m 19 januari






Iedere dag nieuwe avonturen!

Hans en Ingrid


Naar klantervaringen

reviews australie nieuw-zeeland
blog australie nieuw-zeeland
item australie nieuw-zeeland